Anmeldelse: Voldsomme Bånd

Anmeldereksemplar fra Forlaget Bobo – Den franske bogcafes forlag

Titel: Voldsomme bånd
Forfatter: Vivian Gornick
Sådan blev bogen min: Anmeldereksemplar fra Forlaget Bobo – Den franske bogcafes forlag

Vivian Gornick spadserer med sin mor gennem New Yorks gader. De taler om livet og kærligheden imens deres forskelligheder clasher. I flashbacks hører vi brudstykker fra Vivians barndomshjem, moderens martyragtige sorg over faderens død og hårde konkurrence med den forførende nabo Nettie. Det er et liv næsten uden mænd, men som alligevel drejer sig om mænd.

Voldsomme bånd er en yderst velskrevet selvbiografisk roman og en intelligent og pudsig fortælling om kærlighed og familie, og om at finde sig selv. Den er også et tidsbillede af 1940ernes Bronx med immigranter og et portræt af det symbiotiske forhold, der kan være på godt og ondt mellem mor og datter: moderen lærer datteren at stå på egne ben men foragter hende, når hun går sine egne veje.

Nettie ønskede at forføre, mor ønskede at lide, jeg ønskede at læse. Ingen af os havde tilstrækkelig disciplin til at stræbe efter en ideel, normal kvindes liv.

Voldsomme bånd blev udgivet i slutningen af 1980erne og fik nærmest kultstatus. Nu er den ved at få et come back og er endelig blevet oversat til dansk med forord af Leonora Christina Skov. Det er bestemt en interessant og underholdende læseoplevelse, et godt og solidt memoir. Men den fik mig desværre aldrig helt op og ringe. Uden jeg helt kan sætte fingeren på hvorfor.

Jeg vil anbefale Voldsomme Bånd til dig, der kan lide Den der lever stille, A tree grows in Brooklyn og Alt må vige for natten.

Sko: vintage

De glemte bøger